Tanzania 2016

Tandläkare utan gränsers första resa till Tanzania!

Vi var den första gruppen bestående av tre tandläkare och en tandhygienist som kommer från olika håll i Sverige: Jockmock, Stockholm, Mariestad och Malmö. Syftet med resan var främst prevention till skolbarn. Projektledaren heter Bodil Sandin. Hon är tandläkare och styrelsemedlem inom Tandläkare utan gränser.

Resväskorna var välfyllda med tandborstar, tandkräm, tänger, bedövningsmedel, sprutor, sprit, handskar, munskydd och personliga saker. Nattflygning inklusive väntetid i Rom och i Addis Ababa i Etiopien tog nästan ett dygn. Vi landade i Dar es Salaam vid 13.00 lokal tid och vi blev tagna åt sidan, några av oss fick öppna våra resväskor och förklara det konstiga innehållet av bland annat alla tänger… Vi fick i alla fall komma vidare genom tullen och träffade vår chaufför Juma.

Vi hade lördagen ledig innan resan fortsatte och passade på att åka till stranden för att njuta av den varma solen.

På söndagen bar det av till flygplatsen igen men denna gång var det ett inrikesflyg. Flygplanet var fullsatt med 12 personer. Efter drygt en timme och 500 km var vi framme i Iringa där vår landsansvariga Bodil hälsade oss välkomna.

Vi åkte med bil till byn Mdabulo som ligger uppe i berget 2000 meter över havet, i Mufindområdet. Vi körde genom teodlingar, bomullsgrödor, kaffebuskar, flattop acacia träd och eukalyptusväxter. Sagolika landskap, både vackra och vilda. Det blev kyligare och skönare ju högre upp vi kom. Vi fick varsin säng och strax var det dags för en efterlängtad middag. Vi var alla trötta men samtidigt glada och fyllda av iver inför projektet.

Många barn har aldrig sett en tandborste.

Måndag morgon började med en promenad i den lilla barnbyn. Där träffade vi många glada och nyfikna barn. Vår taxichaufför hämtade oss varje morgon fast det var oklart vilken tid exakt vi skulle bli upphämtade så vi steg upp tidigt i alla fall. Ute på skolorna föreläste vi om munhygien och kost. Budskapet var så tydligt som möjligt: samband mellan socker och karies samt vikten av god munhygien. Lärarna översatte och förklarade för eleverna i Swahili.

Vi undersökte även alla barnen och gjorde en bedömning av vilka som behövde tandvård, t ex vid smärta, svullnad eller karies i permanenta tänder. Dessa barn remitterades till kliniken i Mdabulo för åtgärd. Vi fick lära oss ord på Swahili som var till stor hjälp:  ”Fungua sana!” (Gapa stort!). ”Panaoma?” (Har du ont?).

Efter utbildningen och screening delades ekologiska tandborstar som donerades av Humble Brush. Men det är inte alla som har tillgång till en tandborste. Vissa barn har aldrig sett en sådan. Byns unga lärare Ngojea visade oss hur man skapar tandborste från en träkvist. Detta visade vi också för barnen eftersom många inte har råd att köpa en tandborste och tandkräm.

Resor i området tar tid pga de dåliga vägarna, 3 mil kan ta 90 min att åka. Vägarna till skolorna är oasfalterade, guppiga och dammiga. Men det vi fick se och uppleva varje dag var otroligt. Efter nio dagar med besök på skolor hade vi sammanlagd informerat och undersökt 2314 barn och remitterat 714 barn som behövde ytterligare tandvård. Kvinnor sköter jordbruket och hämtar vatten från vattenkällor, de tar hand om barnen och de går uppför backar med ved, tunga säckar eller korgar på huvudet och ett barn på ryggen. Man får perspektiv på livet som inte är enkelt här. Folk lider av fattigdom och HIV-prevalensen i Mufindi är hög, 36 %.

Efter avklarat projekt.

På väg hem, efter vårt avslutade uppdrag i Mufindi, åkte vi till Mikumi Park på safari! Där fick vi se många vilda, helt fria djur på nära avstånd. Vi sov i tält och vi hörde hur djuren vandrade runt och åt växter kring tältet på natten.

Vi har träffat trevliga människor, vi har skaffat nya kollegor och framför allt vi har varit en del av invånares liv. Vi känner oss nöjda och vi hoppas att vår berättelse kan inspirera andra att åka till Tanzania och uppleva hur det är att vara volontär.

Bästa hälsningar från oss!

Azin Broomand

Charitini Papadopoulou

Karin Öhman

Verónica Aragón

Andra reseberättelser

Burkina Faso
Burkina Faso November 2019

Reseberättelse  Burkina Faso November 2019, Julia Persson Vi landade i ett varmt och soligt Burkina Faso, på flygplatsen i Ouagadougou en lördagseftermiddag. Då hade vi lämnat Sverige kvällen innan, med flyget via Bryssel där vi övernattade. På flygplatsen...

Ulf, Camilla, Marie, Kristina Jag vaknar plötsligt till. Ett molntäcke öppnar sig, jag skymtar gröna fält och en bred grusväg. Kaptenen gör sig redo för landning. Jag var här för ett år sedan men känner inte igen flygplatsen. Det är 48 timmar sedan vi lämnade...

TWEYAMBE, TANZANIA Processed with VSCO with hb1 preset Mission completed – sammanfattning av utfört pilotprojekt: 7 skolor besökta 2 uppstartade övervakat tandborstprojekt 2400 personer undervisade 666 barn screenade 48 fissurförseglingar 3 stycken trötta och...

Från höger: Felix Andreasson, Morid Safi, Kazi Said, och Omma Moonfalk Den sjätte gruppen som reste till Mufindi i sydvästra Tanzania för Tandläkare utan Gränsers räkning bestod av tandläkarna Kazi Said och Felix Andreasson, tandhygienisten Morid Safi, och...

Vi var fyra tandläkare som reste iväg till Tanzania Ulf och Camilla från Sölvesborg, Kristina från Malmö och Sam från Stockholm.  Två månader innan vår avresa träffade vi Bodil i Stockholm då vi fick värdefull information om landet. Kristina fick en resväska...

Resan för Olivia, Lena och Maja började på Arlanda den 9e februari. Emelie anslöt till resan i Istanbul samma dag. Maja åkte ett annat flyg för att få med sig mer bagage med tandborstar och material, men flyget blev försenat och landade i Dar es Salaam flera timmar...

Fredag 9/10 kl 09.00 möttes vi, Emma Widar, tandläkare från Västerås, Sandra Hermansson, tandsköterska från Västerås, Sam Salam, tandläkare från Tumba och Jannati Sanat, tandläkare från Linköping, på Arlanda för att börja vår resa till Mufindi i Tanzania. Vi är den...

Zimbabwe
Zimbabwe 2019

Reseberättelse Mutambara, Zimbabwe 30 januari 2019 – 16 februari 2019 Urika Karlsson, tandsköterska Det hela började med att våra chefer, på ett av våra möten, ställde en fråga om det fanns intresse att göra en insats med TLUG. Vi blev 5 stycken (Tdl Kjell...

Zimbabwe 2018

Before the journey… So, after the group was organized we all first met in a meeting that was held in Stockholm with Jenny and Maloue, dental hygienists who are part of the organization. The group consists of five people, Aos (dentist), Yousif (dentist), Nariman...