Tanzania februari 2019

Från höger: Felix Andreasson, Morid Safi, Kazi Said, och Omma Moonfalk

Den sjätte gruppen som reste till Mufindi i sydvästra Tanzania för Tandläkare utan Gränsers räkning bestod av tandläkarna Kazi Said och Felix Andreasson, tandhygienisten Morid Safi, och tandteknikern Omma Moonfalk.

Några veckor före utresa reste gruppmedlemmarna till Stockholm för att träffa varandra och Bodil Sandin (den projektledande tandläkaren) för första gången. Vi fick information om projektet och resan och packade varsin resväska full med ytdesinfektion, handdesinfektion, dentalt adrenalin, virkon, handskar, och 300-400 tandborstar vardera.

Fredag den 8 februari var det dags att flyga från Arlanda. Vi reste med Qatar Airways 6 h till Doha, mellanlandning, och sedan 6 h till Dar es Salaam. Efter att ha landat på eftermiddagen tog vi ut pengar, checkade in på Trinity Airport Hotel, och handlade på en lokal supermarket. Sedan åt vi middag på en resturang med utsikt över havet tillsammans med vår chafför Max, som vi passade på att grilla om staden.

Tidigt södag morgon tog Morid och Omma lokalflyget med plats för 12 passagerare till Iringa och möttes upp av Bodil. Kazi och Felix skulle också ha varit med, men flygbolaget hade sålt deras biljetter till någon annan, så de fick spendera en extra dag i Dar och sedan ansluta sig till oss. Det gäller att vara anpassningsbar…

Morid och Omma går av planet i Iringa

Morid och Omma reste med Bodil ca 3 h bilresa från Iringa, till Igoda Children’s Village i Mufindi distrikt, och installerade sig i ett av de 3 volontärhusen, Treehouse. De förberedde undervisningsmaterial, speglar, sonder, sprit, och handskar inför kommande dag och övade på sin föreläsning.

Måndag morgon följde de med Bodil till hennes klinik och fortsatte upp till skolan Mdabulo, vackert belägen på toppen av en kulle omgiven av gröna berg. Där undervisade de de allra yngsta barnen ca 5-6 år gamla, gav dem tandborstar, och screenade barnen (Morid utförde screeningen, Omma assisterade). Sedan besöte de en klass med äldre barn som var med i ett övervakat tandborstningsprojektet, och eleverna fick visa hur bra de var på att borsta tänderna, och sedan ställa frågor om tandborstning och munhygien.

Omma och Morid utför uppföljning av ett övervakat tandborstningsprojekt på skolan Mdabulo

Efter det besökte de Bodils klinik och Morid fick hjälpa en patient med väldigt mycket tandsten, sammtidigt som Omma slog i 4 avtryck som Bodil tagit tidigare på dagen. Samma kväll kom Kazi och Felix äntligen fram och gruppen var fulltalig igen.

Under de kommande 4 dagarna besökte vi skolorna Kinyimbili, Mwefu, Mlewelwa, och Ihanu. Vi reste tillsammans med Mikdadi, Kashinde, och Joseph, som agerade chafförer, översättare, lärare, och representanter för Foxs’ NGO, en organisation som vi arbetade vid sidan av. De var alla tre skickliga och vana; ett stort stöd för oss!

Joseph, Kashinde, och Mikdadi – Skickliga tolkar och en overderlig hjälp för oss

Vi delade upp oss i två roterande par och undervisade grupper om 100-150 elever åt gången om kost, oral hälsa, munhygien, och tandborstning. Sedan fick alla barn varsin tandborste och Kazi, Feliz, och Morid screenade dem och remiterade de barn som hade ont till Dr. Bodils klinik. De som behövde behandling fick varsitt gult kort som vi skrev ner deras namn, skola, årskurs, och behandlingsorsak på. Efter att ha fått sina föräldrars underskrift så skulle eleverna ta med sig korten till kliniken.

Kazi och Felix undervisar om kost
Felix screenar en elev

Skolorna låg inte särskilt långt bort mätt i km men vägarna var i dåligt skick och vissa dagar regnade det och grusvägarna förvandlades till lervälling, så det kunde ta några timmar att ta sig ut till skolorna och hem igen. Varje skola låg högst upp på en kulle med utsikt över skog (tall, eukalyptus, och regnskog) och majsfält.

På kvällarna kokade vi metallinstrumenten på gasspisen i Treehouse (länge – p.g.a. av den höga höjden över havet så kokade vattent under 100 grader celsius) och sterilizerade plastspeglarna i virkon. Vi fyllde på våra tandborstar och packade väskorna inför morgondagen.

När lördagen kom så ändrades vår rutin. Under förmiddagen undersökte vi barnen i The Childrens’ Village och bytte ut deras tandborstar.

En väl använd tandborste
Kazi undersöker småbarnen i The Childrens’ Village

På eftermiddagen köpte vi vackra handgjorda korgar vävda av elefantgräs och besökte Bodils vänner Sila och Blantina i deras respektive hem.

Söndagen var vår första lediga dag, och då passade vi på att besöka en marknad i närheten där vi köpte Kangas och Kitenge-tyger, och åt doughnuts, mimosa, och passionsfrukter. Sedan åt vi lunch på Foxs’ Lodge.

Veckan därpå besökte vi skolorna Luhunga, English Medium, Kidete, och Nandala.

Två elever som visar hur man ska borsta tänderna
Eleverna visar upp tandborstarna som de fått

Omma spenderade några dagar på Bodils klinik under vår tid i Mufindi och passade på att tillverka en icke-skelletterad, klammerförsedd partialprotes och en helprotes åt två glada nunnor från ett kloster långt borta i bergen. Men när helprotesen nästan var klar så drog ett stormväder förbi och strömmen gick! Utan el gick det inte att slipa till protesen och Bodil kunde inte heller laga några tänder. Som tur var kom strömmen tillbaka till kliniken nästa dag.

Vad vi alla vill se – en leende patient!

Denna vecka kom också en del barn som vi hade remiterat föregående vecka till Bodils klinik. En dag kom 23 barn och en förälder från en av de avlägsnaste byarna. De hade vandrat i över 4 h för att komma till tandläkaren! Och nästa dag kom lika många till… Bodil och hennes sköterska Upendo hade fullt upp. En av dagarna fick de lite hjälp av Kazi och Felix.

Omma slipar en protes
Kazi och Felix assisterar Bodil

Vi såg tydligt att barnen i skolorna närmare kliniken hade bättre tandhälsa. Vissa hade lagningar sedan tidigare och färre hade ont och behövde remiteras. Men vi såg också att en flaska läsk var lika billigt som en flaska vatten, och att även om undervisningen i skolorna var avancerad så verkade den inte inkludera information om oral hälsa och munhygien. Det fortsatta arbete som Bodil Sandin och Tandläkare utan Gränser gör i området är mycket viktigt.

Två dagars bilfärd tog oss från Mufindi till Dar es Salaam på hemvägen. Vi fick chans att beundra det vackra, varierade landskapet och att spendera ett dygn i Mikumi National Park där vi såg en mängd vilda djur. Sista natten övernattade vi i Dar och sedan besökte vi Makombe market och åt lunch (och glass!) innan det var dags att bege oss till flygplatsen. Grupp 6 tog farväl av Tanzania den 23 februari, med minnen för livet. Vi hade besökt 9 byskolor, screenat ca 3000 barn, och remiterat många hundra till kliniken. Tack för allting Bodil!

Andra reseberättelser

Burkina Faso
Burkina Faso November 2019

Reseberättelse  Burkina Faso November 2019, Julia Persson Vi landade i ett varmt och soligt Burkina Faso, på flygplatsen i Ouagadougou en lördagseftermiddag. Då hade vi lämnat Sverige kvällen innan, med flyget via Bryssel där vi övernattade. På flygplatsen...

Ulf, Camilla, Marie, Kristina Jag vaknar plötsligt till. Ett molntäcke öppnar sig, jag skymtar gröna fält och en bred grusväg. Kaptenen gör sig redo för landning. Jag var här för ett år sedan men känner inte igen flygplatsen. Det är 48 timmar sedan vi lämnade...

TWEYAMBE, TANZANIA Processed with VSCO with hb1 preset Mission completed – sammanfattning av utfört pilotprojekt: 7 skolor besökta 2 uppstartade övervakat tandborstprojekt 2400 personer undervisade 666 barn screenade 48 fissurförseglingar 3 stycken trötta och...

Vi var fyra tandläkare som reste iväg till Tanzania Ulf och Camilla från Sölvesborg, Kristina från Malmö och Sam från Stockholm.  Två månader innan vår avresa träffade vi Bodil i Stockholm då vi fick värdefull information om landet. Kristina fick en resväska...

Resan för Olivia, Lena och Maja började på Arlanda den 9e februari. Emelie anslöt till resan i Istanbul samma dag. Maja åkte ett annat flyg för att få med sig mer bagage med tandborstar och material, men flyget blev försenat och landade i Dar es Salaam flera timmar...

Fredag 9/10 kl 09.00 möttes vi, Emma Widar, tandläkare från Västerås, Sandra Hermansson, tandsköterska från Västerås, Sam Salam, tandläkare från Tumba och Jannati Sanat, tandläkare från Linköping, på Arlanda för att börja vår resa till Mufindi i Tanzania. Vi är den...

Tandläkare utan gränsers första resa till Tanzania! Vi var den första gruppen bestående av tre tandläkare och en tandhygienist som kommer från olika håll i Sverige: Jockmock, Stockholm, Mariestad och Malmö. Syftet med resan var främst prevention till skolbarn....

Zimbabwe
Zimbabwe 2019

Reseberättelse Mutambara, Zimbabwe 30 januari 2019 – 16 februari 2019 Urika Karlsson, tandsköterska Det hela började med att våra chefer, på ett av våra möten, ställde en fråga om det fanns intresse att göra en insats med TLUG. Vi blev 5 stycken (Tdl Kjell...

Zimbabwe 2018

Before the journey… So, after the group was organized we all first met in a meeting that was held in Stockholm with Jenny and Maloue, dental hygienists who are part of the organization. The group consists of five people, Aos (dentist), Yousif (dentist), Nariman...